COKLAT MINDA

Sabtu, 19 Mac 2011

Rahsia Surah Yassin (ayat 58)


Barangsiapa yang membaca YAASIN sepenuhnya dan pada ayat ke 58 surah tersebut "SALAAMUN QAULAN MIN RABBIN RAHIM" diulang sebanyak 7 kali untuk 7 niat baikmu, Insya Allah dengan izin Yang Maha Esa dan Maha Kuasa, semua hajatmu akan dikabulkan.
Jika boleh niatkan sebegini:

1) YA-ALLAH YA-RAHIM, ampunkan dosa-dosaku dan saudara-maraku
2) YA-ALLAH YA-RAHMAN, kurniakan aku isteri,suami, anak-anak yang soleh
dan mencintai islam
3) YA-ALLAH YA-RAZZAK, kurniakan aku rezeki yang berkat,kerja yang baik
dan berjaya didunia dan akhirat.
4) YA-ALLAH YA-JABBAR, makbulkan hajat penghantar maklumat yang aku
dapat ini
5) YA-ALLAH YA-MUTAQABBIR, jauhkan aku dari sifat khianat dan munafiq
dan miskin
6) YA-ALLAH YA-WADUUD, kurniakan aku dan seluruh umat Muhammad yang
beriman kesihatan zahir batin
7) YA-ALLAH YA-ZALJALA LIWAL IKRAM, makbulkanlah semua hajatku, dan
redhaikanlah aku.....

AMIN.

Jumaat, 18 Mac 2011

HAKIKAT KEHIDUPAN...


Kerap kali kalau kita jujur kita dituduh bodoh. Bila kita mengalah, kita dianggap lemah. Pada hal, kita inginkan keamanan dan kedamaian tanpa kehilangan hak dan harga diri. Namun begitu sukar untuk mendapatnya!

Paling teruji apabila ada orang lain yang mengikut lorong salah… lalu dia cepat sampai, sedangkan kita di lorong yang betul masih lelah menapak dan merangkak. Bila yang batil ketawa, yang benar pastinya teruji melihat kegembiraan itu. Dan hampir-hampir ia melepaskan kebenaran itu semula hanya kerana tidak tega melihat kebatilan melonjak ria.

Acapkali duri berselindung di sebalik bunga… lalu kita yang tercium keharumannya alpa akan tusukan bisa di sebaliknya. Huluran tangan yang ikhlas dan lembut kekadang dikilas dalam diam dan dendam. Sering juga baldu yang lembut dan halus dihamparkan tetapi di bawahnya ada belati tajam yang sedia terhunus.

Namun inilah hakikat, tidak ada keadilan yang mutlak di dunia ini. Justeru, di sana ada akhirat supaya segala topeng kepura-puraan yang selama ini bertahta akan terhenyak dan mendapat pembalasan.

Namun, jika itu yang kita ingatkan kepada yang lain, pasti ada yang mengatakan bahawa itu hanya ‘escapisme’ . Bila kecewa dengan manusia, orang ‘lari’ kepada Tuhan, bila tidak dapat meraih dunia orang mula merindui akhirat, bila terlepas kenikmatan nafsu baru ada yang merintih syurga itu ada!

Bukan, tidak begitu. Keyakinan kepada Allah dan Hari akhirat itu adalah tunjang, teras dan pegangan semasa kita hidup di dunia. Jangan terperangkap oleh ‘etheis’ dalam diri yang mendakwa bahawa manusia itulah yang ‘mencipta’ Tuhan demi ketenangan.

Selalu kita diperingatkan bahawa selesaikanlah urusan kita dengan Allah, barulah Allah akan membantu kita menyelesaikan urusan kita dengan manusia. Dan siapa yang memburu akhirat, dunia akan melutut di kakinya!

Kita tidak selalu benar dalam pendirian dan tindakan… kita hanya manusia. Walaupun sungguh hati kita ingin mengikut jalan Allah, tetapi kerana kealpaan dan kejahilan kita tersasar jua. Kita ingin tenang, tetapi oleh kerana ketipisan iman dan zikir, pendirian kita goyah jua. Ada rasa marah, ada rasa resah… tetapi semua itu adalah ‘bayaran tol’ di lebuh raya mujahadah.

Ya Allah, ampunkanlah kami. Berilah kami kekuatan untuk memaafkan diri kami sendiri dan juga orang lain. Kami masih tidak pandai mensyukuri nikmatMu kerana kami masih mendidik hati dalam menerima ujian-Mu.

Ya Allah, cuma satu… cuma satu… janganlah Engkau serahkan diri kami kepada diri kami sendiri walau sekelip mata. Kutiplah kami ya Allah untuk selalu dibimbing oleh hidayah dan taufik Mu!

Ya Allah, kami sentiasa yakin bahawa kejujuran itu kemenangan dan pilihlah kami untuk menjadi orang yang jujur dan benar… walau apa jua keadaan dan cabarannya! Amin.

Tulisan Asal uztaz Pahrol.

Selasa, 15 Mac 2011

Bercerita tentang jodoh...


Jodoh seperti rezeki, ia telah ditentukan. Namun, kita tidak tahu apa yang telah ditentukan oleh Allah. Dengan berpegang pada hakikat itu kita diperintahkan-Nya agar berusaha.

Carilah jodoh yang baik, carilah rezeki yang baik dengan jalan yang baik juga. Siapa jodoh kita? Berapa banyak rezeki kita? Dan bila? Itu bukan kerja kita. Itu ketentuan Allah. Milik kita hanya usaha.

Jadi, berusahalah dengan baik, Allah pasti tidak akan mengecewakan kita. Wajib menerima takdir tidak menolak kewajiban untuk mentadbir.

jika kita berusaha menjadi orang yang baik, insya-Allah, Allah akan kurniakan kita jodoh yang baik melalui pilihan orang baik. Ataupun kita berusaha menjadi orang yang baik sambil mencari orang yang baik sebagai jodoh, dan nanti pilihan kita itu direstui oleh orang yang baik!”

“Jodoh itu urusan Allah. Sudah dicatat sejak azali lagi. Tetapi prinsipnya tetap satu dan satu itulah yang wajib kita fahami. Orang yang baik berhak mendapat jodoh yang baik. Cuma sekali-sekala sahaja Allah menguji orang yang baik mendapat pasangan hidup yang jahat seperti Nabi Lut mendapat isteri yang jahat dan Asiyah yang bersuamikan Firaun laknatullah.”

“Jika takdirnya pahit untuk kita, terimalah sebagai ubat. Katalah, kita sudah berusaha menjadi orang yang baik dan kita telah pun bernikah dengan pilihan orang yang baik, tetapi jika takdirnya pasangan kita bermasalah… bersabarlah. Katakan pada diri bahawa itulah jalan yang ditentukan oleh Allah untuk kita mendapat syurga. Maka rebutlah pahala sabar dan redha seperti Nabi Lut dan Nabi Ayyub atau kesabaran seorang isteri bernama Siti Asiah.”

tulisan asal; ustaz Pahrol.


Apa yang anda katakan terhadap diri sendiri jauh lebih penting daripada apa yang orang lain katakan terhadap anda...

Oleh itu, katakan sesuatu yang positif kepada diri selalu, itu petanda anda telah bersangka baik terhadap diri sendiri....

INGATLAH,
Bersangka baik terhadap diri sendiri adalah modal untuk bersangka baik kepada orang lain....

Khamis, 2 Disember 2010

Pantai Lagenda Pekan Pahang


Pantai lagenda..kali pertama datang ke pantai ni tahun 2000.. mase masih menuntut kat matrikulasi kuala nerang kedah.. dengan kawan2 satu negeri..sepuluh tahun lalu, kali kedua datang dengan suami dan 2 orang anak..pantas mase berlalu.. rase macam baru semalam berkunjung ke sini..

seronok tengok anak2 main air di pantai.. ye la kat sini pantainya tengok je.. turun tak leh...sampai-sampai ujan renyai-renyai.. adik wafi pulak terlentok kat umi.. mengantuk sangat la tu..berubah tempat la katakan...


nak wat istana takashi la konon...budak-budak seronok main pasir. mak budak pun joint sama memeriahkan suasana


adik wafi jadi mangsa kakak dan abang...kena tanam..dalam pasir..adik kuat kan tak nangis pun..


kakak ain dan adik wafi.. sedang tunggu ombak datang..hati-hati jgn sampai kena hanyut dgn ombak nanti...


abg ahmad dan adik naim pun turut serta..mak teh(kak na) je tak de dalam gambar.. katernye foto dia mahal..bukan calang2 cameraman boleh rakam..


adik wafi yang tak sabar-sabar nak main air..


dan tiba masa untuk pulang.... malam nanti kiter pi tg lumpur lak makan ikan bakar.. yang orang kater best giler tu.. kiter try rasa lak

Rabu, 1 Disember 2010

cuti-cuti kat pekan pahang

menghadiri majlis perkahwinan nazrin (adik kepada kawan suami) dan berkunjung ke rumah akak kat pekan.majlis ni boleh dikatakan special memandangkan isterinya adalah dari kerabat raja pahang.majlis berlangsung di dewan pekan.rombongan pengantin lelaki diiring polis trafik dari tempat penginapan ke dewan pekan.tengok kerusi pengantin tu... nak cecah bumbung...tu la kerusi pengantin yang tetinggi pernah aku tengok.. korang pernah tengok tak?

kakak ain yang tersengeh dipangkuan ayah..makan ciput je..

kakak ain..lagi.. adik wafi tinggal dengan mak teh takut meragam.. majlis sure lame punyer..selagi raja tak berangkat keluar kiter pn kena wait same.

dah mengantok ke..majlis bersurai kira2 kul 1.30 mlm, pasni terus bergegas balik banting sebab esok dah kena kerja.

makcik(kak tie), muhammad dan kawan makcik (izan) turut sama memeriahkan majlis

tak lupe juga cenderahati dari kedua mempelai untuk tetamu yang hadir

akhirnya.. adik wafi dapat jugak tangkap gambar dengan pengantin semasa majlis bertandang di banting. majlis diadakan di ain points.. special lagi dapat dokong...

cuti penggal persekolahan 2010

cuti datang lagi... semua mesti tertunggu-tunggu bila nak cuti... bila nak cuti... sekarang lah masanya...bagi aku cuti sekolah ni takde aper yang bestnyer pun... kiter je cuti suami.. tetap kerja macam biasa...same saje.. cuma bezanya.. waktu tak cuti kenalah p sekolah.. best la jugak dapat tengok dunia luar.. kalau cuti pulak.. dunia nya ka umah je la.. jaga anak2, kemas aper-aper yang patut.. masak untuk budak-budak.. semelah.. kerja-kerja umah tangga..2 minggu yang pertama ok lagi banyak kenduri jadi kuar jugak la umah.. pi MAHA kat sepang.. jap je singgah ujan lebat.. weh...pastu duk umah la.. rutin harian macam biasa..boring jugak.. rindu pulak nak balik ke sekolah..pastu biler dah abis cuti kena sekolah lak.. rindu plk nak duk umah ye.. macam tu lah pael manusia.. tak pernah puas dengan apa yang dapat.

ujung minggu ni ader kenduri kawin juliana kat taman kemuning.. Insya-Allah akan sampai nanti.. buat bakal pengantin baru.. selamat menempuh alam baru.. banyak2 bersabar ye.. kate orang pael mase bercinta lain .. mase kawin pn lain.. walaupun dah bercinta bertaun2...

pastu petang lak pas balik kenduri tu ader majlis sambutan hari jadi anak kak lang kat hulu langat lak..mesti p.. nanti ader yang kecik ati.. biasa malam baru sampai umah.. esoknyer rutin harian biasa... cuma dah masuk bulan 12 ni.. cuti dah tak rasa sangat dah.. sebab kena buat persediaan masuk sekolah 2011.. banyak lagi tak wat.. rancangan mengajar tahunan,modul akaun dan pp1.. dah lamer janji dengan ka liza nak wat.. tak siap2 jugak..nampaknyer kena mula dari awal la sebab pc lamer dah kena virus.. mudul akaun tingkatan 4 pulak.. tertangguh sebab ader silibus baru.. sibuk jugak la ni..

cuti2 macam ni sempat la aku masak2 kat family..biasa beli je.. tapi sekali ari tu beli.. ya Allah minyak..bertakung dalam mihun goreng.. sedap pn edak.. anak pn tak makan.. kesian pulak..jadi akau berazam mase cuti ni nak wat la sesuatu yang special sikit untuk family.. kalau sekolah biasa tak sempat..aku pernah bace kak majalah aper tah tak ingat dah.. tapi kak azu kesayangan aku pn pernah kater kalau kiter tak nak berpenat lelah masa sekarang.. tengoklah hasilnya pada masa akan datang aper akan jadik dengan anak2 kiter and keluarga kiter..jadik malas2 pn kuatkan semangat masuk ke dapur buat aper-aper yang patut.. mase cuti ni jugak aku sempat tengok2kan anak ajar diorang iqra, kenal huruf abc.. bace muqaddam..banyak lagi la.. pagi2 cartoon la biasa.. maser dia nak main2 tu tak pn pas maghrib ajak dia duk bace same2.

sekian dulu..untuk episod kali ini.. anak dah bangun..

Bacaan Surah Al Insan oleh Sheikh Mishari Al Afasy

Related Posts with Thumbnails